1 HEL sida om transplantationer

Jag är nog världens bästaste Lindy .. haha. Nu har jag skrivit 1 hel sida om transplantationer åt Anton. haha. gick bra. jag kan bara jag vill, Måste bara få reda på sen vad han fick i betyg, Just nu sitter han och läser igenom det, så det ska låta lite som om hans egna ord. men det mesta var ju fakta!! Varför var man inte såhär duktig själv i skolan. sitta uppe till klockan 5 och plugga!: Tycker bara synd om honom, han börjar ju om 3 timmar.! haha inatt har vi haft kul tycker jag. Linus har en cp hjälm som alla har haft på sig!. Sen bjöd han mig ju på mat!: han är söt Linus!.
Nu bär det hemåt.!

Lite utav det jag skrev..

De första framgångrika transplantationerna med immundämpande

behandling inleddes i början av 1960-talet. Preparatet azatioprin

(Imurel) lanserades, som i kombination med kortison förhindrade

avstötning. I Sverige genomfördes den första organtransplantationen

1964, då en patient på Serafimerlasarettet i Stockholm fick en ny njure.

I slutet av 1970-talet introducerades ciclosporin (Sandimmun), ett

läkemedel som blev ett effektivt tillägg till den redan etablerade kombinationen

av kortison och azatioprin. Överlevnaden efter en transplantation

förbättrades dramatiskt och samtidigt ökade patienternas livskvalitet.

Transplantationsverksamheten har jämte den medicinska utvecklingen

fortsatt att göra framsteg. Det sker en ständig utveckling av nya

immundämpande läkemedel, som förhoppningsvis blir allt effektivare

och ger färre biverkningar.

En livräddande behandling

Till de organ som idag kan transplanteras med framgång räknas hjärta,

lungor, njurar, bukspottkörtel, lever och tunntarm. De vävnader som

transplanteras är hornhinnor, hjärtklaffar, benvävnad och hud.

Transplantationer innebär att svårt sjuka människor kan få möjlighet

att återgå till ett normalt liv. En transplantation av hjärta, lungor

eller lever är alltid direkt livräddande eftersom alternativ behandling

saknas. Organ- och vävnadstransplantation är idag en etablerad behandling

inom sjukvården och kan dessutom innebära en besparing. Exempelvis

kostar en njurtransplantation betydligt mindre än en långvarig dialysbehandling.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0