Tystnadssplikt ?!?!

Skratta bäst som skrattar sist ?


Idag har vi varit och ridit. mysigt. även fast vi hade en tjaffduskution, men det är de som är så skönt med mig och Johanna. Ibland kan det låta på oss som att vi bråkar, men vi har bara olika tycken, 2 sekunder efteråt kan vi bara skratta åt allt.. Vänskap för livet, vill jag tro!

Sen vi kom hem ifrån stallet så blev jag nyfiken att läsa lite om lagbrott osv, och tänkte börja med tystnadsplikt,
rätt intressant vill jag tycka, visste ni vad som händer om du bryter de??

Vad händer om man bryter mot tystnadsplikten?
Om du lämnar ut uppgifter som du är skyldig att hålla hemliga kan du åtals och
dömas för brott mot tystnadsplikten. Straffet för sådana brott är böter eller fängelse i
högst ett år.

Tystnadsplikt (även sekretess) innebär att till exempel läkare, lärare, poliser, präster, advokater och psykologer inte får informera hur som helst om människor de arbetar med. De som inte omfattas av absolut tystnadsplikt får informera om sådant, som annars faller under tystnadsplikten, för andra som arbetar med personen, till exempel kollegor.

Dock är det endast präster, som har absolut tystnadsplikt. Växeltelefonister och skatterevisorer har en sträng tystnadsplikt, men kan t.ex. åläggas att vittna vid domstol.

Finns hur mycket som helst.

<Nu åter till lite mat och film! där efter får vi se vad kvällen bjuder på :)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0